A Ska a jamaicai zene egyik formája. Kombinálja a mento és calypso elemeit az amerikai jazz elemeivel, és a blues hangzásával, Jamaicában a rocksteady és késõbb a reggae elõfutára.
Története
A Ska gyökerei az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Túlnyomó részt a rudeboy, mod és skinhead szubkultúrák követõi hallgatták, ebben az idõben olyan el?adok játszották ezt a zenét mint például Symarip, Laurel Aitken, The Charmers és a The Pioneers, egészen az 1960-as évekig.
A zenetörténészek általában három hullámra osztják a ska történetét. A ska népszerûsége megkopott és csökkent a kezdetek óta, de késõbb Angliában figyeltek fel rá és élesztették újra az 1980-as években, és az 1990-es években jött az újabb népszerûségi hullám.
Az elsõ hullám
A második világháború után a jamaicaiak elképesztõ számban vásároltak rádiókat, így hallgathattak amerikai R&B-t a déli államokból, mint például New Orleans, Louisiana – olyan mûvészektõl (mint Fats Domino), akiknek a legnagyobb befolyásuk volt a korai ska zenére. Hogy eljuttassák ezt a zenét az emberekhez, olyan vállalkozók, mint Prince Buster, Clement „Coxsone” Dodd, és Duke Reid lemezeket kezdtek gyártani, amik a táncos összejöveteleken kezdtek feltûnni. A zenei producerek a lemezeket Miamiban és New Orleansban vették fel, és Jamaicában nagyon kelendõ áruk voltak. Gyakran ezek a producerek levették a lemeztársaság megnevezését a legnépszerûbb lemezekrõl, hogy élvezhessék egyeduralmukat a legnépszerûbb zenék felett, megnyerve a vásárlók többségét.
Amikor a New Orleans-i r&b stílus 1960-ra elvesztette népszerûségét, a jamaicai zenészek elkezdték felvenni saját elképzelésiket errõl a stílusról. A ska zene az ütemek közötti gitár és zongora ritmusairól vált ismertté. A ska elnevezés egy hangutánzó szóból eredhet, ami zenei ritmusokat utánoz. A gitáros Ernest Ranglin mondta: a hangolatlan gitár olyan serceg? hangot ad, amit a zenészek úgy utánoztak, hogy skat! skat! skat!. Néhányan úgy gondolják, hogy Cluet Johnson alkotta meg a kifejezést. A basszusgitáros Johnson és Blues Blasters Coxsonne Dodd bandájában játszottak az '50-es és '60-as évek elején a Skatalities megalakulása elõtt. Megmagyarázva a 'ya-ya' hangot, ami a zenében és a ritmusban megtalálható, ebbõl lett a ska szó.
Néhányan úgy gondolják, hogy a korai jazz és rock 'n' roll közvetítéseket, amik az amerikai rádióállomásokról érkeztek, a mohó Jamaicai hallgatóság félreértette a ritmuson kívüli hangokat, amit a gyenge rádiójelek okoztak. Mások úgy gondolják, hogy szó sincs félreértelmezésrõl, ez a Jamaicaiak válasza az amerikai zenére. A ska hangzása az olyan stúdiók által lett kreálva, mint a Studio One és WIRL Records Kingstonban. Olyan producerek dolgoztak rajta, mint Dodd, Reid, Prince Buster és Edward Seaga (utóbbi késõbb Jamaica elnöke lett). Ez a ritmustól eltérõ hang a ska zenében összefügg a vidám közhangulattal, amikor Jamaica független lett az Egyesült Királyságtól 1962-ben. Errõl az eseményrõl megemlékeznek ska dalok, mint például Derrick Morgan száma a „Forward March” (Áhított március) és a Skatalites' „Freedom Sound” (Szabadság hang) cím? száma.
Ahogy a többi zene is megváltozott Amerikában, így a ska is. Például hatott rá a jazz és a rockzene is. Ska együttesek, mint a Skatalities gyakran készítettek hangszeres ska dalokat a népszerû amerikai és brit számokból, például Beatles-dalokból, filmzenékbõl. 1966 és 1967-ben, amikor az amerikai soul zene lassabb és lágyabb lett, a ska is megváltozott ennek megfelel?en, a folyamat eredménye a rocksteady lett, a stílus, amiben a basszus több különbözõ ritmust is játszik, nagyobb hangsúlyt fektetve a leütésekre és az érzelmes énekre. Néhány zenetörténész azt feltételezi, hogy a rocksteady lassú tempójának népszerûsége az 1966-os kivételesen meleg nyárnak volt köszönhet?, mert a táncosoknak annyira melegük volt, hogy nem voltak képesek táncolni a pörgõsebb számokra. A jelentõsebb rocksteady zenekarok: a Melodians – akik a 'Rivers of Babylon' (Babilon folyói) cím? számukkal arattak sikert –, The Ethiopians és Desmond Dekker – aki sok rocksteady számot készített a hatvanas évek végén. A Rocksteady nészperûsége egészen 1968-ig, a reggae felbukkanásáig tartott.
A ska-t a New York-i Világkiállításon mutatták be 1964-ben. Byron Lee & the Dragonaires-t a Skatalitesbõl választották ki erre az alkalomra, és Prince Buster, Eric „Monty” Morris és Peter Tosh velük együtt léptek fel, bemutatva a ska zenét a világnak. Prince Buster és U-Roy vitték Jamaicából Nagy-Britanniába a ska-t a hatvanas évek elején, ahol több bandának is inspirációt adott, mint a The Specials, Madness, UB40, és több underground zenésznek a dancetõl a reggae-ig.
A második hullám
A Two Tone (második hangzás) korszaka a nevét a hasonló címû albumról kapta amit Jerry Dammers billentyûs adott ki a The Speciaisból. A banda a nagyon különböz? West Midland régióban alakult a hetvenes évek végén, olyan bandák támogatásával mint a The Beat vagy a The Selecter.
Kiegészítették a lendületes jamaicai ritmust a ska és punk rock hajthatatlan szövegével és kemény gitár akkordokkal egy olyan hibrid keletkezett ami kielégítette a közönség szomját erre a zenére. Sok elgondolkodtató, tiszteletlen és politikai töltetû szöveget írtak. A Two Tone elõhozta a faji egységet és a szimbóluma a fekete fehér négyzetekbõl álló minta lett. A The Speciais billentyûse alapított egy lemezkiadót aminek a 'Two Tone Records' nevet adta. Ennek a névnek kettõs jelentése van: az egyik a két színárnyalatú öltönynek állít emléket amit az eredeti jamaicai ska zenészek viseltek, a másik célja az volt hogy erõsítse a népcsoportok közötti összetartást a brit ska bandák között a '70-es években amikor a rasszizmus a tetõfokára hágott az Egyesült Királyságban. A brit ska együttesek nagyon tisztelték az eredeti jamaicai zenészeket, és sok esetben segítettek nekik úgy, hogy újra felvették a számaikat és így ismét a slágerlisták élére kerültek azok. Például Prince Buster több pénzt keresett a jogdíjakból, amik a feldolgozásokból származtak, mint a saját számaiból. A Two Tone ska nem rejtette el a zene gyökereit, és nem félt attól, hogy feldolgozza a régi nagy számokat. A Two Tone felvételek karakterét a gyorsabb tempó, több hangszer és keményebb élek adták, mint az eredeti '50-es '60-as évek ska zenéjében. Ezek a ska zenekarok hatással voltak számos bandára, mint például a The Police, The Clash, és Elvis Costello, akik mind megemlítik a ska-t mint egy fontos állomást a zenei hátterükben.
Harmadik hullám
Az 1980-as évek végén kezd?dött el a ska harmadik hulláma és tartott egészen az 1990-es évek elejéig, átlépte az Atlanti-óceánt és az Egyesült Államokban lett sikeres. Kombinálva a ska elemeit a rock, punk, hardcore és jazz elemeivel. A harmadik hullám zenészei új stílusát hozták létre a ska zenének, a ska punk-ot és skacore-t.
Néhány a legsikeresebb ska bandák közül a harmadik hullámból: The Mighty Mighty Bosstones, Reel Big Fish, The Aquabats, Catch 22, Know Talent, The Toasters, Less Than Jake, Mustard Plug, Buck-O-Nine, Operation Ivy, Big D and the Kids Table és Too Short Notice.
Néhány együttes akik ugyan a harmadik hullámban alakultak, viszont zenéjük mégis inkább az elsõ hullámra jellemzõ: The Allstonians, The Slackers, Pressure Cooker, Let's Go Bowling, Sublime és Hepcat; ezek zenéje a 1960-as évek jamaicai zenéjére hasonlít.
A harmadik hullámban sok keresztény ska együttes is alakult, bár ezt a m?fajt inkább egy külön hullámba lehet sorolni (mint ahogy szokták is), de ez korban és hangzásban megfelel a harmadik hullámnak. Két együttes a keresztény ska bandák közül: Five Iron Frenzy és The O. C. Supertones, akik dalszövegeiket gyakran a keresztény élet szemszögébõl írták.
A stílus ismertebb el?adói
Magyar ska el?adók
* Ladánybene 27
* Pannonia Allstars Ska Orchestra
* Kingston Cruisers
* MacSKAnadrág
* Kutyával ?rzött terület
* A Kókler
* Boogie Mamma
* Csalez Lopez
* Eskabbe
* Skafunderz
* Testi Egyenleg Ska Kollektíva
* Honeyball
* Ska Hecc
* Skambulance
* Kabinet Rt.
* Strange
* Kettõ kettõ
* Nemérdekes
* Tizenhét
* B?g?masina
* GM49
* Fekete Teve
* The Last Minute
* Ska-Pécs
Fals Skanzelizé Flúgos Futam
Külföldi ska el?adók
Els? hullám (First Wave – az eredeti)
* Alton Ellis
* Desmond Dekker
* Dennis Brown
* Ernest Ranglin
* Laurel Aitken („a ska keresztapja”)
* Melodians
* Millie Small
* Natural Rythmn
* Peter Tosh (later of Bob Marley & the Wailers fame)
* Prince Buster
* Symarip
* The Ethiopians
* The Skatalites
* The Wailers
* Toots & the Maytals
Második hullám (Two-Tone Era)
* Bad Manners
* Big 5
* The Ethiopians
* International Beat
* Judge Dread
* Madness
* Maroon Town
* The Beat (aka The English Beat in the US)
* The Selecter
* Special Beat
* The Specials
* The Bodysnatchers
Harmadik hullám (Third Wave Era)
* Bandits of the Acoustic Revolution
* Edward's Buzzer
* Andy and the Jivers
* Babylon Circus
* Betagarri
* Big D and the Kids Table
* Catch 22
* Deskadena
* Distemper
* Dr. Calypso
* Dr. Ring-Ding & the Senior All-Stars
* Fahrenheit 451
* Faster Than Sound
* Five Iron Frenzy
* Go Jimmy Go
* Hadji and the Turbans
* Hepcat
* honeylocust
* Insidious
* The Insyderz
* Johnny Socko
* Kortatu
* Le Braghe Corte
* Less Than Jake
* Let's Go Bowling
* Manu Chao
* Mad Caddies
* Madcap
* Matrioska
* Marvin Fink
* Mephiskapheles
* Mexican Ska
* Mu330
* Mustard Plug
* New Fast Automatic Daffodils
* The O.C. Supertones
* Operation Ivy
* Pain
* Persiana Jones
* Potshot
* Reel Big Fish
* Russkaja
* Rx Bandits
* Save Ferris
* Sinsemilia
* Sneaky Creekans
* Ska-P
* Skamparas
* Skankin' Pickle
* Skaparapid
* Skinnerbox
* Sublime
* Suburban Legends
* Skavoovie and the Epitones
* Statuto
* Streetlight Manifesto
* Stubborn All-Stars
* The Aquabats
* The Busters
* The Fabulous Rudies
* The Forces of Evil
* The Mighty Mighty Bosstones
* The Pietasters
* The Plus Ones
* The Porkers
* The Scofflaws
* The Slackers
* The Suicide Machines
* The Toasters
* The Voodoo Glow Skulls
* Vallanzaska
* Voice Of Opposition
* World/Inferno Friendship Society
Leningrad (orosz) Mad Band (orosz) Ska-P (spanyol) Wickeda (bolgár)
Forrás:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Ska